Kuvagalleria

Mielenkiintoisia videolinkkejä

Wanhan Veteraanin lottanäyttely Haminassa.

Hallituksen kokous Tuulensuojassa 11.5.2021

Hallitus kokoonrui koronaturvallisesti Tuulensuojaan ja käsitteli ajankohtaisia asioita. Kokouksen jälkeen pidettiin kanttiinityöryhmän kokous ja suunniteltiin toimenpiteitä ja  vastuuhenkilöitä eri tehtäviin.

Kokousten lopuksi pidettiin juhlallinen kahvihetki Marjatta Nykäsen syntymäpäiväm kunniaksi. Arvo Saaristo ja Pekka Ainali soittivat sankarittaren mielikappaleita.

Yhdistyksemme kevätkokous Tuulensuojassa 25.3.2021 klo 18

Kevätkokous pidettiin Tuulensuojassa ja läsnä oli pieni joukko jäseniä. Tilaisuudessa huomioitiin koronapandemian turvallisuusnäkökohdat. Osallistumista kokoukseen suositeltiin etäyhteydellä.

Kokouksen tavoite saavutettiin ja kokous hyväksyi sääntömääräiset asiat yksimielisesti.

Kokouksen esityslista ja toimintakertomus.

Aurinkoista kevään odotusta!

Kuvassa yhdistyksen puheenjohja Merja Nieminen ja kokouksen puheenjohtaja Anneli Huttunen

MUISTOKIVEN TARINA

Eräälle kymenlaaksolaiselle maatilalle rakennettiin vuonna 1896 kivinavetta. Rakennus on edelleen pystyssä ja perustukset suorassa.

Kivet louhittiin läheisestä kalliorinteestä ja kuljetettiin talvella rekipelissä rakennuspaikalle.

Yksi noista perustuskivistä jäi jostain syystä käyttämättä sen alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Isänmaallisen Lotta Svärd järjestön 100v juhlavuoden kunniaksi Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistyksen hallitus päätti kokouksessaan hankkia muistokiven pystytettäväksi Kouvolan lääninpuistoon. Keskusteltaessa kiven hankinnasta tuo 105 vuotta käyttöä odottanut kivi tuli puheeksi. Mikäpä muistomerkki olisikaan vaikuttavampi kuin punagraniittinen kivipaasi. Tuo kivi symboloi mitä parhaiten kunniakasta Lotta järjestöä, sen raudanlujaa arvopohjaa, sen jäsenistön uupumatonta työtä isänmaamme ja yhteiskunnan hyväksi. Vaikka Lotta järjestö lakkautettiin syksyllä 1944 ei lottien tekemä työ, ja heidän panoksensa sodan jälkeisen Suomen jälleenrakentamisessa mihinkään kadonnut.

Markuksen evankeliumin 12 luvun jakeissa 10-11 sanotaan: Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. Herralta se on tullut, ja se on ihmeellinen meidän silmissämme. Tämä raamatun jae on vahva perusta muistokivihankkeelle.

**************************************

Ryhmä hallituksen jäseniä kävi 28.1.2021 Voikkaalla katsomassa muistokiven suunnitelmia.

**************************************

Tammenlehvän perinneliiton alueelliset järjestöt allekirjoittivat yhteisen julkilausuman Kouvolan Lääninpuistossa 23.01.2021.

Uusi Pohjois-Kymen perinneyhdistys ry ottaa vastuun sekä tuki- että perinnetyöstä tulevina vuosina.

Julkilausuman allekirjoittaneet ovat Tammenlehvän perinneliitto ry:n yhteisöjen Kymenlaakson alueellisia jäsenyhdistyksiä.

Allekirjoituksella yhdistykset ovat  päättäneet tukea ja ohjata perustettavan Sotiemme 1939 – 1945  Pohjois-Kymen perinneyhdistys ry:n toimintaa.

Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistys oli yksi noista julkilausuman allekirjoittaneista yhdistyksistä.

Hallituksen kokous 12.1.2021 Tuulensuojassa

Ennen kokousta Marjaleena Kylmänen ja Leena Liimatainen tekivät yhdistyksen myyntitavaroiden inventaarion.

Varsinainen hallituksen kokous alkoi klo 13 Tuulensuojan juhlasalissa. Osallistujat huomioivat koronaohjeet. Tiurvavälit, maskit ja visiirit olivat käytössä.

Kokouksessa keskusteltiin kevään toiminnasta.

Esityslistan kohdassa 10 päätettiin yhdistyksen varapuheenjohtaja. Tehtävään valittiin Heini Kortesluoma. Onnittelut hänelle!

Yhdistyksen myyntitavaroiden inventaario. Tekijät työnsä äärellä Marjaleena Kylmänen ja Leena Liimatainen. Kuvaus Seppo Liimatainen
Hallituksen kokous 12.1.2021 Tuulensuojassa.

Yhdistyksen syyskokous 27.10.2020

Lottaillan aloitti Kymsoten asiantuntija Teija Lifflander kertomalla apuvälineistä ja niiden hankinnasta. Tämän jälkeen pidettiin yhdistyksen syyskokous.

Syyskokouksen puheenjohtajaksi valittiin Merja Nieminen ja sihteeriksi Maire Markkanen.

Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi vuoden 2021 alusta valittiin Merja Nieminen, joka on toiminut yhdistyksen varapuheenjohtajana. Lisäksi hallitukseen valittiin uutena jäsenenä kunniapuheejohtaja Kaija Vesala.

Muut sääntöjen määräämät kohdat hyväksyttiin yksimielisesti.

Linkki esitelmävideoon "Apuvälineet arjen turvaksi"Kymsoten asiantuntija Teija Lifflander

Lottailta Tuulensuojassa 29.9.2020

Kokouksen osallistui 31 jäsentä koronasuosituksia noudatettiin tarkasti. Kokousesitelmän piti Timo Hopponen aiheesta "Sotilaspappien rooli rintamalla".

Leena Liimatainen kertoi lottapuvun käytöstä 2020 -luvulla. Tästä asiasta kerrotaan tarkemmin syksyn 2020 ohjelmalehtisessä.

Kokouksen lopuksi pidettiin arpajaiset.

Esityksen videotallenne. Klikkaa

Syyskauden avaus 2020

Yhdistyksen syyskausi käynnistyi Tuulensuojassa 26.8.2020. Tilaisuuden aluksi pidimme myöhästyneen yhdistyksen sääntömääräisen kevätkokouksen, jossa puheenjohtajana toimi yhdistyksen kunniapuheenjohtaja Kaija Vesala ja sihteerinä Maire Markkanen.

Kevätkokouksessa hyväksyttiin mm. toimintakertomus, tilinpäätös sekä vastuuvapaus hallitukselle.

Kokouksen lopussa pj. Marjatta Nykänen luovutti yhdistyksen kunniapuheenjohtaja Kaija Vesalalle Suomen Lottaperinneliiton myöntämän Suomen Lottaperinneliiton ansioristin.

Tapaamisessa noudatettiin korona-ajan turvallisuusohjeita kasvomaskin, käsidesin ja etäisyyksien suhteen. Osallistujia oli 29 jäsentä.