Tapahtumia

HISTORIAA

Syyskuussa 1991 Finlandia-talossa vietettiin Lotta Svärd-järjestön 70-vuotisjuhlaa. Tämä juhla päätti lottien osalta 50 vuotta kestäneen hiljaisuuden. Juhlassa esitettiin valtiovallan taholta tunnustus lottien sotien aikana tekemälle työlle.

Vuoden 1992 alussa perustettiin ensimmäinen lottaperinneyhdistys Helsinkiin, joka vuotta myöhemmin rekisteröitiin Suomen Lottaperinneliitoksi, yhteistyöelimeksi sa­mana vuonna perustetuille yhdistyksille.
Tällä hetkellä Suomen Lottaperinneliittoon kuuluu 29 yhdistystä, joissa jäseniä noin 4400.
Suomen Lottaperinneliiton keskustoimisto on Helsingissä.

Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistys ry perustettiin v 2006 tarkoituksena kun­nioittaa lottien työtä sekä huolehtia vielä elossa olevien lottien ja pikkulottien henki­sestä ja fyysisestä hyvinvoinnista.

Yhdistyksen toimesta kerätään lottamuistoja , lotta-aiheista esineistöä sekä kirjalli­suutta.

Perinneyhdistysten tehtävä on tärkeä lotta-sukupolven arvostajina, lottaperinteen säilyttäjinä sekä lottien henkisen perinnön siirtäjinä tuleville sukupolville.

JÄSENTILAISUUDET PIDETÄÄN SYYS- ja KEVÄTKAUDELLA TUULENSUOJASSA, ELLEI TOISIN MAINITA, ALKAEN KLO 18.00. KAHVITARJOILU ALKAA KLO 17.00.

TERVETULOA MUKAAN!

******************************************************

24.07. la Konsertti Salmelassa

Kauneimpia elokuva- ja musikaalisävelmiä. Waltteri Torikka ja Maria Ylipää. Konsertti Salmelassa klo 15. Lähtö Kouvolan matkakeskuksesta klo 12. Salmelassa on mahdollisuus viettää aikaa ja tutustua näyttelyihin ennen konserttia, joka alkaa klo 15. Retken hinta 20€/henkilö, sisältää paikat B-katsomossa ja kuljetuksen.

Matkalle mahtuu 40 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmottautuminen viimeistään 21.06. mennessä Maire Markkaselle puh. 040 822 8503 tai maire.markkanen@gmail.com. Maksu tilille FI23 4108 0011 1204 36, Viite 7462. Sähköinen ilmoittautumislomake osion lopussa.

Kirjastossa  Lotta-aiheinen kirjanäyttely sekä luento  ”Lotta Svärd -100 v Yhteiskuntavastuuta”

(ajankohta ilm. myöhemmin)

2.8.-3.9. klo 10.00-15.00 Lottakanttiini

Jos tunnet voivasi tehdä yhden tai useammankin työvuoron lottakanttiinissa, ilmoittaudu lottailloissa Maire sihteerille maire.markkanen@gmail.com puh.040 822 8503 tai puheenjohtaja Merjalle etunimi.sukunimi1@outlook.com puh. 0400 169 397. Kiitos jo etukäteen arvokkaasta työpanoksestasi!

Ilmoittautumislomake tämän osion lopussa, jossa voit ilmoittaa ajankohdan.

Tilanne 13.6.2021

Lotta Svärd juhlavuoden Lottaperinneliiton julistamaan lottakanttiinikilpailuun valmistautuminen etenee suunnitellusti. Aloitimme suunnittelutyön jo vuodenvaihteessa 2020, jolloin pidimme ensimmäinen kanttiinityöryhmän palaverin. Tähän mennessä olemme kokoontuneet työryhmän kanssa 10 kertaa, ja yrittäneet muistaa huomioida kaikki mahdolliset perustamiseen liittyvät asiat.

Saimme kanttiinin käyttöön LähiTapiola yhtiön kautta liiketilan osoitteesta Kouvolankatu 26. Kanttiinin aukioloajankohtaa jouduimme siirtämään koronasta johtuen toukokuulta elokuulle.

Kanttiini on avoinna 2.8 – 3.9 ma – pe klo 10 – 15. Kanttiinin työvuorolista laatiminen on menossa, kuten myös sisustussuunnittelu, tarvikehankinnat ja tiedottaminen.

Kanttiiniprojektilla haluamme kunnioittaa lottien ja pikkulottien tekemää arvokasta työtä, ja tuoda esiin naisten tekemää vapaaehtoista maanpuolustustyötä. Juhlavuoden teema – Lotta Svärd 100v yhteiskuntavastuuta sopii hyvin myös kanttiinin henkeen. Teemme kaiken kanttiiniin liittyvän vapaaehtoisvoimin, ilolla ja antaumuksella.

Kanttiinin avajaiset ovat ma 2.8 klo 10. Tervetuloa!

26.09. su Lotta Svärd 100v juhla

Päivä alkaa Kouvolan keskuskirkossa juhlajumalanpalveluksella, ja jatkuu lääninpuistossa Lotta-muistokiven paljastuksella. Juhla huipentuu Kouvolan kaupungintalon pääjuhlaan.

02-03.10.  la-su  Liittokokous Vaasassa

Vuoden 2021 Lottaperinnepäivät järjestetään Vaasan Lottaperinneyhdistys ry:n emännöimänä Vaasassa

19. - 21.10. Henkisen ja fyysisen vireyden kurssi Puhjonrannassa.

Kurssikeskus sijaitsee kirkasvetisen Rapojärven rannalla Valkealassa, jossa on monipuoliset liikuntamahdollisuudet sekä hyvät rantasaunat.

"Lotta Svärd 100-vuotta yhteiskuntavastuuta" tapahtumat

08.10. pe Lotta Svärd 100v tilaisuus

Lotta Svärd 100 v Juhlaseminaari Helsingissä

10.10. su Lotta Svärd 100v tilaisuus

Valtakunnallinen juhlajumalanpalvelus Helsingin Tuomiokirkossa, televisioidaan.

Ilmoittautumiset tapahtuman eräpäivään mennessä alla olevalla lomakkeella

tai

Maire Markkanen 040 822 8503

etunimi.sukunimi@gmail.com

Maksut tilille FI23 4108 0011 1204 36

***********

Ilmoittautumislomake

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.