Tapahtumia

HISTORIAA

Syyskuussa 1991 Finlandia-talossa vietettiin Lotta Svärd-järjestön 70-vuotisjuhlaa. Tämä juhla päätti lottien osalta 50 vuotta kestäneen hiljaisuuden. Juhlassa esitettiin valtiovallan taholta tunnustus lottien sotien aikana tekemälle työlle.

Vuoden 1992 alussa perustettiin ensimmäinen lottaperinneyhdistys Helsinkiin, joka vuotta myöhemmin rekisteröitiin Suomen Lottaperinneliitoksi, yhteistyöelimeksi sa­mana vuonna perustetuille yhdistyksille. Tällä hetkellä Suomen Lottaperinneliittoon kuuluu 29 yhdistystä, joissa jäseniä noin 4400. Suomen Lottaperinneliiton keskustoimisto on Helsingissä.

Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistys ry perustettiin v 2006 tarkoituksena kun­nioittaa lottien työtä sekä huolehtia vielä elossa olevien lottien ja pikkulottien henki­sestä ja fyysisestä hyvinvoinnista.

Yhdistyksen toimesta kerätään lottamuistoja , lotta-aiheista esineistöä sekä kirjalli­suutta.

Perinneyhdistysten tehtävä on tärkeä lotta-sukupolven arvostajina, lottaperinteen säilyttäjinä sekä lottien henkisen perinnön siirtäjinä tuleville sukupolville.

JÄSENTILAISUUDET PIDETÄÄN SYYS- ja KEVÄTKAUDELLA TUULENSUOJASSA, ELLEI TOISIN MAINITA, ALKAEN KLO 18.00. KAHVITARJOILU ALKAA KLO 17.00.

TERVETULOA MUKAAN!

******************************************************

Kanttiini avattiin 2.8.2021. Avajaisiin saapuivat mm. Lotta Svärd Säätiön puheenjohtaja Pirjo Björk, Suomen Lottaperinneliiton puheenjohtaja Pia Lindell ja pääsihteeri Heli Eräkorpi.

Kouvolan Soittokunta juhlisti avajaispäivää ja musiikkiesityksen jälkeen kanttiini alkoi täyttyä yleisöstä.

Ylen toimittaja kävi haastattelemassa yhdistyksemme puheejohtaja Merja Niemistä. Haastattelu on kuultavissa Yle Areenassa.

Kanttiini on avoinna 2.8. - 3.9.2021 ma -pe klo 10 - 15.

Tervetuloa tutustumaan Kouvolan aseman tunnelmaan elokuussa 1941.

26.09. su Lotta Svärd 100v juhlallisuudet

Juhlamessu Kouvolan keskuskirkossa klo 10:00 saarnaa kenttäpiispa Pekka Särkiö. Lottamuistokiven paljastus Lääninpuistossa heti messun jälkeen Pääjuhla Kouvolan kaupungintalolla klo 14:00. Kahvitarjoilu ennen juhlaa. Musiikista vastaavat Pohjois-Kymen Sotilaspoikakillan kuoro ja orkesteri, sopraano Helena Berg ja Kaunisnurmen koulun kuoro. Juhlapuhe kansanedustaja Paula Risikko.

29.9. ke Lotta Svärd järjestön perustaminen

Filosofian tohtori Maritta Pohls’in luento Kouvolan kansalaisopistolla

02-03.10. la-su  Liittokokous Vaasassa

Vuoden 2021 Liittokokous ja Lottaperinnepäivät järjestetään Vaasan Lottaperinneyhdistys ry:n emännöimänä Vaasassa

04. – 30.10. Lotta-aiheisten kirjojen näyttely Kouvolan kirjastossa

"Lotta Svärd 100-vuotta yhteiskuntavastuuta" tapahtumat

19. - 21.10. Henkisen ja fyysisen vireyden kurssi Puhjonrannassa.

Kurssikeskus sijaitsee kirkasvetisen Rapojärven rannalla Valkealassa. Mukavaa yhdessäoloa, muistojen jakamista ja ajatusten vaihtoa, liikuntaa ja aivojumppaa.

26.10. ti Lottailta, Syyskokous

Kokousesitelmänä Kotivara – poikkeusolojen ruokahuolto. Kotitalousasiantuntija Sari Kokkala Kymenlaakson Martat

23.11. ti ” Valoa pimeyteen – runon ja musiikin ilta”

Käpylän kirkossa klo 18.00.  Kahvitarjoilu klo 17:00

Ohjelmassa mm. Yhdistyksen Runoryhmä. Musiikkia, iltahartaus. Vapaa pääsy, ohjelma 5€

06.12. ma Itsenäisyyspäivän tilaisuudet

Kunniakäynti Kuusankoskella Vapaudenpatsaalla klo 9.15.

11.12. la Järjestöjen joulumyyjäiset Maria-salissa

21.12. ti Puurojuhla Tuulensuojassa alkaen klo 17:00

Joulupuuro ja torttukahvit, musiikkia ARPAJAISET

"Lotta Svärd 100-vuotta yhteiskuntavastuuta" tapahtumat

08.10. pe Lotta Svärd 100v tilaisuus

Lotta Svärd 100 v Juhlaseminaari Helsingissä

10.10. su Lotta Svärd 100v tilaisuus

Valtakunnallinen juhlajumalanpalvelus Helsingin Tuomiokirkossa, Saarnaa juhlavuoden suojelija tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio. Tilaisuus televisioidaan.

13.10. ke  Lotta Svärd järjestön toiminta sotien aikana

Filosofian tohtori Maritta Pohls’in luento Kouvolan kansalaisopistolla

20.10. ke  Lotta Svärd järjestön lakkauttaminen ja sen jälkeiset tapahtumat

Filosofian tohtori Maritta Pohls’in luento Kouvolan kirjastolla